Boeing begint begin volgend jaar in samenwerking met de luchtvaartmaatschappij
Virgin Atlantic een proef met het gebruik van biobrandstoffen. Dat heeft
marketingdirecteur Drew Magill van het Amerikaanse concern woensdag gezegd.

Een Boeing 747 van Virgin gaat testvluchten maken met een motor die draait op
een mengsel van kerosine en biologische brandstof. Volgens Magill is het
idee "veelbelovend”.

De Amerikaanse vliegtuigbouwer is genoodzaakt mee te denken over
alternatieven voor op aardolie gebaseerde brandstoffen. Het
brandstofverbruik speelt een sleutelrol in de slag om de gunsten van
luchtvaartmaatschappijen die Boeing levert met de Europese concurrent Airbus.

Magill benadrukt dat het om een eerste proef gaat en dat allerminst zeker is
dat die leidt tot daadwerkelijke toepassing van biobrandstoffen in
vliegtuigen. "Er is niet voor niets gekozen voor een vliegtuig met vier
motoren. Als er een motor uitvalt blijven er drie over. Dat is beter dan dat
een tweemotorig toestel op één motor verder moet vliegen.”

Boeing werkt voor de proef samen met General Electric en Rolls Royce,
de twee grootste fabrikanten van vliegtuigmotoren ter wereld. Het bedrijf
heeft volgens Magill geen plannen om te experimenteren met vliegen op
aardgas. "Het probleem daarbij is volume”, zegt Magill. "Je hebt dan hele
grote tanks nodig. Dat leidt tot meer luchtweerstand en een hoger
brandstofverbruik.’.

Luchtvaartmaatschappijen staan onder grote druk om minder kerosine te
gebruiken. Door de almaar stijgende olieprijs wordt conventionele brandstof
steeds duurder. Bovendien is de maatschappelijke druk groot om de uitstoot
van het broeikasgas CO2 terug te dringen.

Ook passagiers worden steeds mondiger als gevolg van het ruimere aanbod
van luchtvervoer. De liberalisering van de tot dusver zwaar gereguleerde
markt dwingt maatschappijen eens te meer om efficiënter te vliegen. De
consument wil vooral meer rechtstreekse vluchten, een ruimere keuze aan
vertrektijden en lagere prijzen.

Boeing verwacht dan ook dat de komende jaren vooral de vraag naar middelgrote
toestellen stijgt. "Vliegtuigen die meer dan vierhonderd mensen tegelijk
kunnen meenemen worden ook nog wel verkocht, maar meer ter vervanging van de
bestaande vloot'', aldus Magill. Zelf verwacht Boeing veel van zijn nieuwste
model, de 787 Dreamliner die vanaf volgend jaar moet vliegen. Het bedrijf
promoot het toestel als het zuinigste en stilste dat nu op de markt is.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl